Om opdrachtgevers en zzp’ers een uitweg te bieden voor de handhaving van de Wet DBA en controle op schijnzelfstandigheid, heeft detacheerder Holland Hybrid de best mogelijke Wet DBA-oplossing bedacht — al zeggen we het zelf. En om dat te bewijzen (en omdat wij niets te verbergen hebben) geven we in alle openheid uitleg over onze Wet DBA-oplossing.

Zzp’er bij ons in dienst

Zzp’ers die nu de opdracht uitvoeren vanuit hun eenmanszaak, komen in dienst bij Holland Hybrid. Zij worden vervolgens gedetacheerd bij hun opdrachtgever(s). De zzp’er behoudt alle vrijheid, houdt nagenoeg hetzelfde inkomen en blijft volledig zelfstandig werken voor zijn of haar huidige opdrachtgever (vandaar dat wij hen intern ook zelfstandigen noemen).

Factureren & uitbetalingen

Natuurlijk zijn er een aantal kleine verschillen met de eenmanszaak-situatie. Holland Hybrid komt ‘tussen’ de opdrachtgever en zzp’er. De opdrachtgever betaalt ons dus voor de dienstverlening van de zelfstandige en wij keren hem of haar salaris uit. Dat salaris is iets lager dan de vergoeding als zzp’er. Wij houden namelijk een klein deel in.

We creëren een persoonlijke spaarpot

Met dat kleine deel bouwen we een persoonlijke spaarpot. Die spaarpot is én blijft van de zelfstandige en gebruiken wij om door te betalen bij vakantie, ziekte of verlof. Zit er aan het einde van het jaar of bij een vertrek nog iets in de spaarpot? Dan keren we de inhoud uit aan de zelfstandige.

Onze (minieme) marge

In het deel dat wij inhouden, zit uiteraard ook onze marge. Wij lopen immers een risico met het in dienstnemen van zzp’ers en voor dat risico moeten wij een buffertje hebben. Die marge is echter zo minimaal, dat bij de eerstvolgende tariefverhoging, de zelfstandige op het oude ‘zzp-niveau’ zit. De marge is 3 keer zo klein als de marge die wordt gehanteerd door ‘budgetdetacheerders’, partijen die zich profileren als goedkope oplossing.

Wij regelen de administratie & verzekeringen

Een ander verschil is de administratieve last: die komt voor onze rekening. Wij nemen namelijk een groot deel van de administratie van de zzp’er over. Ook regelen wij de aansprakelijkheidsverzekering, zodat bij een fout de zelfstandige goed gedekt is.

Hoe is dit mogelijk?

Wij kunnen onze Wet DBA-oplossing zo scherp aanbieden en hanteren zo’n flinterdunne marge, omdat we geen onnodig hoge zakelijke kosten maken. We hebben geen dure kantoorpanden en een slanke, efficiënte organisatie. En door gebruik te maken van projectcontracten is ons risico beperkt: als de opdrachtgever besluit om te stoppen met de zelfstandige, eindigt ook ons contract met de zelfstandige.

En wat als de zelfstandige (langdurig) ziek wordt?

Daarvoor hebben wij een verzuimverzekering, die uitkeert als iemand langer dan tien werkdagen ziek is. Daardoor komen wij niet in grote financiële problemen wanneer een aantal zelfstandigen ziek zijn.

Heb je een onbeantwoorde vraag? Neem contact op!

Heb je nu een vraag die nog niet is beantwoord? Neem dan gerust contact met ons op. Dan geven we je natuurlijk een antwoord en voegen we hem eventueel toe aan onze uitleg over de Wet DBA-oplossing. Je kan ons mailen op info@hh-it.nl of WhatsAppen (+31 6 2019 60 40).